Elbiltekniker

Her finder du vores Lokale Undervisningsplan (LUP) for Elbiltekniker.

LUP’en er delt op i to dele:

  • Overordnet beskrivelse (WEB-LUP):
    En kortfattet oversigt, som kan åbnes og udfoldes her på siden.

  • Detaljeret beskrivelse (ITSL-LUP):
    En grundig gennemgang af Grundforløb 2 og hovedforløbene, inklusive konkrete undervisningsaktiviteter, tilgængelig på vores undervisningsplatform itslearning.

Overordnet LUP (WEB-LUP)

Få overblik over uddannelsen her:

Uddannelsen tilrettelægges som en Individuel tilrettelagt erhvervsuddannelse, jf. §15  lov om erhvervsuddannelser. Udgangspunktet for uddannelsen er uddannelsesmålene for personvognsmekanikeruddannelsen, med øget fokus på nye elbilsteknologier. Der er tillige fravalgt fag med bl.a. fossile brændstoffer og transmission.  

Adgang til uddannelsens hovedforløb er følgende: Gennemført grundforløb for enten automatiktekniker, elektriker, lastvognsmekaniker- eller personvognsmekaniker-uddannelsen.  

Uddannelsen som Elbilstekniker kan tillige påbegyndes som ny mesterlære, dvs. at størstedelen af uddannelsen tages hos mester, og hvor kun det, der ikke kan gennemføres hos mester, foregår på skolen – eksempelvis grundfag som dansk m.v.  

Hovedforløbets varighed er 3 år, og hovedforløbet består af 6 skoleperioder på TEC a´5 uger, i alt 30 skoleuger. Herudover er der mulighed for at tilvælge yderligere 4 ugers erhvervsrettet påbygning. Uddannelsen afsluttes med en afsluttende prøve.  

Planlagt fagligt indhold

Det planlagte faglige indhold for hvert fag finder du under hver plan/emne på TEC’s læringsplatform itslearning. Der linkes til de enkelte fag på skoleforløbene under de detaljerede LUP’er her på hjemmesiden (se nederst på hjemmesiden). 
 
På både grundforløbet og hovedforløbet vil du modtage undervisning, der skifter mellem teori og praksis. Teoriundervisningen vil foregå via varierede undervisningsformer som fx videoproduktion om emnerne, gruppearbejde, powerpoints og tavlegennemgange samt supplerende teoriopgaver, der understøtter de praktiske opgaver, du skal udføre i værkstedet. 
 
I værkstedet skal du omsætte den lærte teori til praksis. Der skiftes dagligt mellem teori og værksted, f.eks. et par lektioners teori om morgenen, hvorefter resten af dagen vil foregå i værkstedet. På grundforløbet vil vi som udgangspunkt flytte så meget som muligt af teorien ud på værkstedet. På hovedforløbet vil undervisningens indhold være fordelt med ca. 1/3 del teoriundervisning, som kan foregå både i undervisningslokaler og på værkstedet, og de sidste 2/3 dele vil være praktisk arbejde i værkstedet, som understøtter teoriundervisningen. 

På grundforløbet differentierer vi ud fra dine personlige behov og i forhold til dine kompetencer og læringsstil. Dette betyder opgaver med forskellige sværhedsgrader og forskellige former for afleveringer, såsom praktisk udførelse, video eller lignende. 
 
På hovedforløbet differentieres på samme måde som grundforløbet. Vi differentierer i opgavernes sværhedsgrad samt selvstændigheden i opgaveløsningen på værkstedet på en måde, som understøtter elevens vej mod fagets mål. Differentiering giver dermed den enkelte elev mulighed for at opnå fagets mål i forskellige sværhedsgrader og tempi. 

At implementere helhedsorientering og tværfaglighed i TEC's elbilteknikeruddannelse kan styrke både læringsprocessen samt din forståelse af komplekse sammenhænge. Her er nogle forslag til, hvordan dette kan gøres:

1. Helhedsorientering

Helhedsorientering handler om at se det store billede og forstå, hvordan forskellige aspekter af teknologi, samfund, miljø og økonomi hænger sammen. For elbilteknikeruddannelsen betyder det, at du som studerende ikke blot skal lære tekniske færdigheder, men også forstå dit arbejde i en bredere kontekst.

  • Integreret læring: Samle moduler, der omfatter både de tekniske aspekter (batteriteknologi, elmotorer) og de samfundsmæssige og miljømæssige aspekter (f.eks. bæredygtighed, energieffektivitet). Undervisningen kan vise, hvordan tekniske beslutninger har indflydelse på miljø og økonomi.
  • Case-baseret undervisning: Brug virkelige cases, hvor du skal løse praktiske problemer med udgangspunkt i elbilteknologi, der omfatter flere perspektiver som f.eks. miljøpåvirkning, økonomi, logistik og kundeservice. Dette kan træne dig i at tænke på tværs af fagområder.
  • Projektarbejde: Lade du og dine medstuderende arbejde på projekter, der integrerer flere læringsområder, såsom at designe et servicekoncept for elbiler, der tager højde for teknisk vedligeholdelse, miljøhensyn, og forretningsstrategier.

2. Tværfaglighed

Tværfaglighed betyder at kombinere viden og metoder fra forskellige fagområder for at skabe en mere omfattende forståelse og løsning på et problem. I elbilteknikeruddannelsen kan dette sikre, at du opnår bredere kompetencer.

  • Samarbejde med andre fagområder: Involvér undervisere og eksperter fra andre relevante fagområder som IT, energi, og digitalisering. For eksempel kan samarbejde med undervisere i IT hjælpe med at forstå softwareintegration i elbiler, mens samarbejde med energiteknologer kan øge forståelsen af opladningsinfrastruktur og energioptimering.
  • Tværfaglige workshops: Afholde workshops med deltagelse fra flere fagområder, hvor du og dine medstuderende kan arbejde sammen om praktiske opgaver. Dette kunne være at designe et elbilserviceværksted eller en opladningsstation, hvor både teknisk viden og digitalt design er nødvendigt.
  • Innovative problemløsningskurser: Indføre kurser i kreativ problemløsning, der trækker på viden fra forskellige discipliner, såsom bæredygtighed, teknologi, og forretningsforståelse. Et sådant kursus kan fremme innovation i service og teknologiudvikling inden for elbilindustrien.

3. Tæt samarbejde med industrien

For at understøtte både helhedsorientering og tværfaglighed kan der også etableres et tæt samarbejde med elbilindustrien. Dette kan inkludere:

  • Praktikophold hos elbilsproducenter, energiselskaber eller værksteder, hvor du får direkte erfaring med, hvordan tværfaglig viden anvendes i praksis.
  • Gæsteforelæsninger fra forskellige fagpersoner i industrien, som kan tale om de mange aspekter af elbiler, fra batteriteknologi til lovgivning og digitalisering.

Ved at inddrage både teknologi, miljø, økonomi, og digitalisering på tværs af fag og undervisningstilgange kan TEC skabe en helhedsorienteret og tværfaglig uddannelse, der forbereder dig til en fremtid inden for den hurtigt udviklende elbilindustri.

 

Undervisningen i de praktiske opgaver foregår i værksteder indrettet som et normalt personvognsværksted. Opgaverne er udformet på en sådan måde, at de ligner normale hverdagsopgaver eller opgaver, der typisk forekommer på et rigtigt værksted. 
 
Vores udstyr er up-to-date, og vi bruger de samme mærker som i branchen. På værkstedet vil du arbejde med de samme diagnosetestere, 3D-styretøjsudmålingsapparater samt scopes, som anvendes i praksis i virksomheden. 

Undervejs i uddannelsen arbejdes der med inddragelse af praktikprojekter i samarbejde med Foreningen for Elektriske Fremdrift, samt virksomhedsbesøg. Der arbejdes med aktiv anvendelse af praktikopgaver i virksomheden, der efterfølgende inddrages i undervisningen (logbog med konkrete praktikopgaver). Praktikperioderne tilrettelægges tillige med lærerbesøg på virksomhederne.  

På både grund- og hovedforløb vil vi i den løbende feedback have særligt fokus på, hvordan du forholder dig til den opgave eller det emne, du er i gang med, samt give feedback og en vurdering af, hvordan du udviser engagement og seriøsitet samt om du kan kommunikere og dokumentere dine opgaver. 
 
På hovedforløbet vil evalueringen foregå som en løbende dialog mellem dig, din gruppe og underviseren i værkstedet gennem hele skoleforløbet. Alle opgaver i værkstedet afsluttes med en skriftlig aflevering om din/jeres opgaveløsning samt en elektronisk teoriprøve ved afslutningen af hvert fag. Feedback efter hvert fag hjælper dig til at se, hvor du er nu i forhold til at opnå fagets mål, og feedforward hjælper dig til at tage det næste skridt mod målene. 

Målene for indholdet er beskrevet med afsæt i officielle målpinde for de enkelte fag. Målpindene er koblet sammen med undervisningen i planerne for hvert emne. Du vil under bedømmelsen for hvert fag kunne se, hvilke målpinde der lægges særlig vægt på. 
 
Dette gælder for både grund- og hovedforløb. Se vægtningen af målpinde for de enkelte fag på skoleforløbene i itslearning under de detaljerede LUP’er nederst på hjemmesiden. 

Evalueringen vil på både grund- og hovedforløb ske i form af feedback på følgende måde: 

  1. Feed Up- Hvor er du på vej hen jf. målpindene? Dette gøres i starten af skoleperioden og nogle gange løbende. 
     

  1. Feed Back- Hvor er du lige nu i processen mod målpindene? Dette gøres efter endt opgaveløsning, både via teori og praktiske opgaver. 
     

  1. Feed Forward- Hvad er det næste skridt mod målpindene? Hvad skal du gøre bedre næste gang? Dette gøres efter endt opgaveløsning, både i teori og praktiske opgaver. 

På grund- og hovedforløb vil du løbende modtage evaluering af dit arbejde med en afsluttende bedømmelse efter hvert fag. På TEC giver vi karakterer ud fra 7-trinsskalaen. 
 
Grundforløbet 
Ved afslutningen af grundforløbet gives der en samlet standpunktskarakter efter 7-trinsskalaen i uddannelsesspecifikke fag som eks. personvognsmekaniker. Derudover skal du til eksamen i et af følgende fag: fysik eller matematik. 
 
I de fag, du ikke kommer til eksamen i, gives der en standpunktskarakter efter 7-trinsskalaen. Fagene arbejdsmiljø og sikkerhed ved svejsning og termisk skæring, arbejde med epoxy og isocyanater, førstehjælp og elementær brandbekæmpelse bedømmes med karaktererne bestået (BE) eller ikke bestået (IBE). 
Grundforløbet afsluttes med en grundforløbsprøve, der bedømmes med karaktererne bestået (BE) eller ikke bestået (IBE). 
 
Hovedforløbet 
På hovedforløbet bedømmes du også efter 7-trinsskalaen. Ved afslutningen af hvert fag bedømmes du i forhold til din opnåelse af fagets målpinde. Bedømmelsen tager udgangspunkt i dine præstationer på værkstedet, din afleverede opgave samt din afsluttende teoriprøve. Bedømmelsen sker enten individuelt eller gruppevis under en samtale med din underviser. 
 
Svendeprøve 
Din 7. og sidste skoleperiode afsluttes med en afsluttende prøve. Du skal dels udføre en praktisk arbejdsopgave i virksomheden. Opgaven tager afsæt i typiske arbejdsopgaver inden for de arbejdsområder, der indgår i din uddannelsesplan. Du skal løbende dokumentere arbejdsopgaven. Den praktiske arbejdsopgave har inklusive dokumentation en varighed på 4 dage. Prøven afsluttes med en praktisk prøve på skolen, som tillige består af typiske arbejdsopgaver inden for de arbejdsområder, der indgår i din uddannelsesplan. Den praktiske prøve har en varighed på 6 timer. Din dokumentation fra den praktiske arbejdsopgave i virksomheden samt den praktiske prøve på skolen vægtes lige højt. 

 

Her ser du et eksempel på personlig uddannelsesplan for Elbiltekniker:

EV Personlig uddannelsesplan

SCAN QR KODEN FOR AT FÅ LINK TIL DENNE SIDE