AI-politik

Person arbejder med netværksudstyr på data og kommunikation-uddannelsen, data og kommunikation, IT-uddannelse, netværksarbejde Et grafisk element sat ovenpå hero billedet

Formål

Formålet med denne pædagogiske AI-politik er at sikre, at brugen af AI på TEC understøtter undervisningen og styrker elevernes læringsudbytte. AI skal ses som et pædagogisk værktøj, der kan hjælpe med at forklare, differentiere og inspirere – men aldrig erstatte den enkelte elevs egen indsats eller underviserens faglige og didaktiske rolle.

Politikken skal fremme en respektfuld tilgang til læringsprocessen, hvor elevernes selvstændighed, kritiske tænkning og faglige udvikling bevares. Brug af AI skal ske på en måde, der understøtter nysgerrighed, refleksion og faglig fordybelse – og som værner om integriteten i det faglige arbejde.

Omfang

Politikken gælder for:

  • Alle undervisere og vejledere.
  • Alle elever og kursister.
  • Brug af AI-løsninger på skolens netværk og i forbindelse med skolens undervisnings- og arbejdsaktiviteter.

Anvendelses­­områder

Tilladt brug (eksempler)

  • Undervisere kan bruge sprogmodeller til at:
    • Udarbejde inspirationsoplæg, quizzer eller cases til undervisningen.
    • Få forslag til differentierede opgaver til elever med forskellige niveauer.
    • Generere udkast til skriftlige oplæg eller administrative dokumenter – dog ikke indeholdende persondata.
  • Elever kan bruge sprogmodellen til at:
    • Få forklaret komplekse faglige begreber på flere niveauer.
    • Få forslag til strukturering af opgaver eller idéer til projekter.
    • Øve skriftlighed eller mundtlighed, fx ved at få sproglig feedback på en tekst eller en udtale.

Etiske og pædagogiske principper

  • Kritisk sans: AI er et supplement, ikke en facitliste. Brugere skal altid efterprøve indhold.
  • Originalitet: Elever skal selv stå bag det faglige produkt. AI må bruges til inspiration, men ikke som erstatning for egen besvarelse.
  • Gennemsigtighed: Hvis AI bruges aktivt i en opgave eller præsentation, skal det fremgå tydeligt med kildeangivelse (fx “Opgaven er udarbejdet med støtte fra skolens AI-værktøj”).
  • Datasikkerhed: Ingen personfølsomme oplysninger må indtastes i systemet.
  • Lighed: Alle elever og undervisere skal have adgang til de samme AI-værktøjer på lige vilkår.

Eksempler på god og dårlig brug

God brug

  • En elev bruger AI til at få forklaret, hvad forskellen er på vekselstrøm og jævnstrøm, og skriver derefter sin egen rapport.
  • En underviser beder AI om at foreslå fem forskellige måder at stille et regnestykke op på, så eleverne kan se forskellige tilgange.
  • En elev bruger AI til at få forslag til, hvordan en rapport kan disponeres, men skriver selv indholdet.

Dårlig brug

  • En elev indsætter en hel eller en del af en opgave genereret af AI uden selv at tilføje noget eller kildeangive brugen.
  • En underviser kopierer et helt undervisningsmateriale fra AI uden at kvalitetssikre eller faktatjekke det.
  • En elev indtaster klassekammeraters personoplysninger i AI for at lave en analyse.

Retningslinjer for undervisere

  • Vurder altid kvaliteten af AI-genereret indhold, inden det bruges i undervisningen.
  • Introducér eleverne for, hvordan AI kan bruges fagligt forsvarligt.
  • Brug AI som et supplement til at differentiere undervisningen – ikke som erstatning for lærerens pædagogiske rolle.
  • Det er ikke tilladt at uploade lærebøger eller dele heraf. Forbuddet gælder også, selvom materialet ikke deles med andre, men kun er til eget brug. Det er er heller ikke tilladt at uploade lærebøger for at generere lydbogsudgaver.
  • Upload af undervisningsmateriale skal overvejes nøje pga. ophavsret. Som udgangspunkt må der ikke uploades materialer, hvor der er ophavsret.

Retningslinjer for elever

  • Elever må bruge AI til at støtte deres læring, men de skal altid producere eget originalt arbejde. Elever må derfor bruge AI til at få:
    • idéer til eget arbejde
    • inspiration til at komme i gang med skrivearbejde (før-fasen)
    • feedback til skolearbejde
    • overblik over et emne, der skal arbejde med
    • forståelsesspørgsmål til et emne, der arbejdes med
    • et resume af en tekst, der ligger på det åbne internet (sider uden login)
  • Hvis AI anvendes i opgaver eller projekter, skal det anføres i litteraturlisten eller som fodnote.
  • Elever må ikke anvende AI til snyd, plagiat eller omgåelse af eksamensregler.
  • Elever må ikke anvende persondata, når der arbejdes med AI (fx navngivning af klassekammerater, klassekammeraters sygdomme eller personlige problemer)
  • Det er ikke tilladt at uploade lærebøger, tekster og lign., der er omfattet af ophavsretten. Forbuddet gælder også, selvom materialet ikke deles med andre, men kun er til eget brug. Det er er heller ikke tilladt at uploade lærebøger for at generere lydbogsudgaver.
  • Det vil altid være underviseren i den enkelte fag, der konkret definerer, hvordan AI anvendes i netop den del af undervisningen, som I er i gang med.

Eksamen og prøver

  • Ved skriftlige prøver med adgang til internettet må AI ikke bruges, medmindre det er klart angivet i opgaveformuleringen.
  • Ved mundtlige prøver, herunder forberedelsesperioder som fx 24-timers hjemmeforberedelse eller projektforløb, må AI ikke anvendes til at generere indhold eller formulere svar. Eleven skal selvstændigt udarbejde sin forberedelse. AI må kun anvendes til faktatjek, sproglig støtte eller teknisk assistance, og kun hvis dette er udtrykkeligt tilladt af underviseren.
  • Overtrædelse af disse regler behandles som eksamenssnyd og kan få disciplinære konsekvenser.

Evaluering og justering

  • TEC evaluerer løbende erfaringerne med AI gennem elev- og lærerfeedback.
  • Politikken opdateres årligt eller efter behov i takt med ændringer i teknologi, pædagogik eller lovgivning.

Brud på politikken

Overtrædelse kan for elever medføre:

  • Påtalte eller advarsel og i alvorlige tilfælde eller ved gentagelse disciplinære sanktioner efter skolens almindelige regler, herunder udmeldelse.
  • Sagsanlæg fra rettighedsorganisationer fx Copydan, Tekst & Node.

Overtrædelse kan for undervisere og vejledere medføre:

  • Påtalte eller advarsel og i alvorlige tilfælde eller ved gentagelse disciplinære sanktioner efter skolens almindelige regler, herunder afsked.
  • Sagsanlæg fra rettighedsorganisationer fx Copydan, Tekst & Node.

Ikrafttræden

Politikken er godkendt af direktionen september 2025 og gælder for alle undervisere og elev.

SCAN QR KODEN FOR AT FÅ LINK TIL DENNE SIDE