Indhold
Grundlæggende rengøringshygiejne
Du får en basisviden om mikroorganismer og smitteveje, så du kan tage de nødvendige hensyn i planlægning og udførelse af det daglige rengøringsarbejde og undgå smittespredning.
Materialekendskab og rengøringskemi
Deltageren kan:
- Genkende typiske materialer der anvendes på inventar, sanitet og gulve samt vurdere rengøringen og vedligehold af materialer ud fra besmudsning og tilstand.
- Vælge og anvende egnet rengøringskemi med hensyntagen til bæredygtighed, snavstyper, besmudsningsgrad, dosering og materialer på inventar, sanitet og gulve.
- Bruge oplysninger om kemien fra emballagen, produktbladet og sikkerhedsdatabladet.
Ergonomi ved rengøringsarbejdet
Deltageren kan udføre rengøringsarbejde ved brug af hensigtsmæssige arbejdsstillinger, så unødige belastningslidelser undgås.
Rengøringsudstyr og -metoder
Deltageren kan anvende effektive metoder og arbejdsgange ved arbejde med klude og moppegarner, redskaber, rengøringsvogne og maskiner.
Samarbejde i grupper i virksomheden
Deltageren kan:
- Bevidst rette fokus på egen arbejdsindsats i en eksisterende/aktuel arbejds- eller projektgruppe og tilpasse sin arbejdsindsats således at den er med til, at sikre sammenhæng imellem gruppens og virksomhedens mål
- Aktivt indgå i arbejdet med at minimere de processer, der hindrer samarbejde og kan styrke de processer, der fremmer samarbejde i virksomheden.
- Bidrage til at understøtte udviklingen af et godt arbejdsmiljø.
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter
Mål
Efter endt uddannelse kan deltageren:
Grundlæggende rengøringshygiejne
I forbindelse med daglig rengøring ud fra basisviden om mikroorganismer og smitteveje:
- Tage hygiejniske hensyn i planlægningen af rengøringen, herunder rengøringsrækkefølgen
- Tage hygiejniske hensyn i selve rengøringen
- Genkende berøringspunkter
- Forebygge smittespredning udøve en god personlig hygiejne
Materialekendskab og rengøringskemi
I forbindelse med den daglige rengøring:
- Genkende typiske materialer, der anvendes på inventar, sanitet og gulve
- Vurdere rengøringen og vedligehold af materialerne ud fra tilsmudsning og tilstand
- Vælge og anvende egnet rengøringskemi med hensyntagen til, bæredygtighed - Snavstyper - Besmudsningsgraden - Dosering - Materialer på inventar, sanitet og gulve
- Kan bruge oplysninger om kemien fra emballagen, produktbladet og sikkerhedsdatabladet
Ergonomi ved rengøringsarbejdet
I forbindelse med rengøringsarbejdet:
- Tage hensyn til kroppens opbygning og funktion anvende ergonomisk rigtige arbejdsstillinger ved brug af rengøringsvogne, redskaber og maskiner forebygge smerte og ømhed i kroppen
- Ved rengøring bruge den mindst belastende teknik ved træk skub løfte/bære-arbejde
- I forbindelse med begrænsning af ensidigt gentaget arbejde (EGA) forstå vigtigheden af skiftende arbejdsstillinger forstå vigtigheden af at anvende de mindst belastende rengøringsmetoder
Rengøringsudstyr og -metoder
I forbindelse med forskelligt rengøringsudstyr:
- Vælge og anvende egnede metoder til rengøring, henholdsvis tørre, fugtige og våde metoder til- og afrigge rengøringsvogne og -udstyr, herunder renholde vogne og udstyr vurdere og vælge egnet udstyr, herunder rengøringsklude, moppegarner, mikrofiber, redskaber og rengøringsvogne på en sikker måde bruge rengøringsklude, moppegarner, mikrofiber, redskaber, rengøringsvogne
- I forbindelse med rengøringsmaskiner vælge og anvende forskellige egnede maskiner til fx: støvsugning, gulvvask gulvbehandling, og damprens til- og afrigge rengøringsmaskiner, herunder renholde, oplade og fejlmelde maskiner på en sikker måde anvende forskellige maskiner
Samarbejde i grupper i virksomheden
- Bevidst rette fokus på egen arbejdsindsats i en eksisterende/aktuel arbejds- eller projektgruppe og tilpasse sin arbejdsindsats således at den er med til, at sikre sammenhæng imellem gruppens og virksomhedens mål
- Endvidere kan deltageren aktivt indgå i arbejdet med at minimere de processer, der hindrer samarbejde og kan styrke de processer, der fremmer samarbejde i virksomheden
- Endvidere kan deltageren bidrage til at understøtte udviklingen af et godt arbejdsmiljø
Fag til kurset
Grundlæggende rengøringshygiejne
Varighed 1 dag
Timer pr. dag 3,7
Materialekendskab og rengøringskemi
Varighed 3 dage
Timer pr. dag 3,7
Ergonomi ved rengøringsarbejdet
Varighed 2 dage
Timer pr. dag 3,7
Rengøringsudstyr og -metoder
Varighed 4 dage
Timer pr. dag 3,7
Samarbejde i grupper i virksomheden
Varighed 2 dage
Timer pr. dag 3,7
Philips De Langes Alle 10
1453 København K
Også for deltagere udenfor AMU-målgruppen